Gerakan Baca Alkitab

Jadikan Baca Alkitab Sebagai Gaya Hidup

Disiplin Baca Alkitab

4 min read

“Berbahagialah orang-orang yang memegang peringatan-peringatan-Nya, yang mencari Dia dengan segenap hati,”  Mazmur 119:2 (TB)

Kesaksian 1 :

Shalom, saya mula menyertai GBA pada tahun 2020, Syukur saya telah selesai membaca PB di GBA.

Bermulanya saya mengenali dan menyertai program GBA ini melalui seorang peribadi yang saya sangat kasihi di dalam Tuhan. Pada mulanya, saya secara peribadi terus terang saya katakan bahawa memang ada keraguan dan takut untuk mendaftar menyertai GBA sebab saya takut tidak dapat memberi kerjasama dalam pembacaan GBA, disebabkan kesibukan hal peribadi dan tugasan seharian sebagai seorang Ibu dalam keluarga sepenuh masa.

Saya terus berdoa minta jawapan Tuhan atas keraguan saya menyertai program GBA. Dan akhirnya jawapan dari doa saya, saya mendaftar untuk menyertai program GBA. Kerana Tujuan saya mahu mengenal maksud Firman Tuhan lebih dekat lagi melalui membaca Alkitab.

Setelah saya menyertai program GBA ini, saya sangat diberkati melalui pembacaan Firman Tuhan dan tenang rasa hati, kerana selama menyertai GBA memang ada rasa gerakan ingin berlumba-lumba untuk mengejar segala sesuatu yang tidak kelihatan, yaitu berkat di dalam Tuhan. Dan juga saya dapat mengisi waktu yang ada yaitu saya mempergunakan waktu yang ada dengan tidak sia-sia.

Terima kasih dan puji Tuhan kerana saya dapat menyertai Program GBA. Dan Terus fokuskan Menu Harian setiap hari dalam bacaan 5 pasal dengan teratur dan dapat mendisiplinkan diri saya.

Syukur puji Tuhan juga kerana setelah saya menyertai GBA, saya rasa terdorong untuk terus maju melangkah ke hadapan dan terus dikuatkan melalui Firman Tuhan yang saya sudah baca dan dengar di dalam Group yang saya sertai.

Cabaran dan dugaan saya dalam membaca Alkitab ialah bangun pada waktu awal pagi untuk merenung Menu Harian 5 pasal selama sejam sebelum melakukan tugasan sebagai seorang Ibu (tugas rutin harian) dalam mengurus anak-anak pergi sekolah dan suami yang bekerja. Namun saya tetap kuat dan semangat untuk teruskan tugasan dan disiplinkan diri untuk membahagi-bahagikan masa dengan kebijaksanaan saya sehinggalah semuanya selesai dengan baik.

Harapan saya, semoga saya terus bersemangat dan terus dikuatkan dan harapan saya supaya dapat mendorong menyelamatkan jiwa-jiwa  yang telah hilang dan saya mahu terus dipimpin oleh Roh kudus Tuhan. Ayat Firman yang menjadi pegangan saya adalah : “Melupakan apa yang dibelakang dan mengarah terus apa yang dihadapan”

Bagi rakan rakan seiman, pergunakanlah kesempatan yang ada sebaik baiknya di dalam Tuhan dan untuk sesama manusia.

Firman Tuhan yang menguatkan saya berkata:

YESAYA 41:10 “Janganlah takut, sebab aku menyertai Engkau, jangan bimbang, sebab aku ini Allahmu; Aku akan meneguhkan, bahkan akan menolong Engkau; Aku akan memegang engkau Dengan Tangan kananku yang membawa kemenangan.”

Maksudnya adalah : Jangan takut, Tuhan senantiasa ada, mengerti, peduli, dan menyertai.

Terima kasih atas kesaksian saya. Semoga yang membaca menerima Berkat. Terima kasih, Tuhan memberkati. Amen.

Kesaksian Oleh : Jennyfer Yumin (GBA Sarawak J3)

Kesaksian 2 :

Shallom semua🙋🏻‍♀️ Saya Rut dari Ranau, Sabah.

Terlebih dahulu saya sangat bersyukur kepada Tuhan kerana dapat bersama membaca Alkitab dengan Team J dalam GBA ini. Sudah beberapa waktu saya cuba untuk menghabiskan pembacaan Alkitab di Perjanjian Lama mahupun Perjanjian Baru namun saya seringkali gagal untuk selesaikan pembacan. Dalam beberapa hari bersama dengan team J, saya rasakan begitu bersemangat sekali membaca Alkitab. Walaupun pada waktu ini saya punya pergumulan dari segi kesihatan tetapi apabila saya membaca firman Tuhan saya dihiburkan dan juga setiap perkongsian doa mahupun kata-kata semangat daripada para host juga membuatkan saya berasa sangat diberkati dan dikuatkan.

Mohon doakan saya agar semangat untuk membaca Alkitab ini terus kuat sehingga selesai pembacaan Alkitab baik Perjanjian Baru mahupun Perjanjian Lama. Terima kasih, Tuhan Yesus memberkati kita semua.

Kesaksian Oleh : Rut Si (GBA Sarawak J7)

Kesaksian 3 :

Shalom, sahabat GBA yang dikasihi Tuhan

Perkenalkan nama saya Lena Mariani Siallagan asal Medan dan bekerja di Johor Malaysia. Dalam kesempatan ini saya mau bersaksi selama mengikuti Gerakan Baca Alkitab ini saya lebih suka mengatakan ini sebagai Ucapan Syukur saya kepada Tuhan Yesus Kristus 🙏🏻🙏🏻😇

Saya bersyukur kepada teman saya telah memperkenalkan group GBA ini kepada saya. Dan Puji Tuhan Roh kudus memampukan saya membaca Firman Tuhan sampai hari ini. Jujur secara pribadi saya jarang membaca firman Tuhan, apa lagi untuk setiap hari,  Walau saya selalu dengar khotbah di gereja dan di YouTube, dan banyak mendengar lagu-lagu rohani, tapi sejak saya mulai komitmen belajar mendisplinkan diri untuk tetap taat dan setia membaca Firman Tuhan, hati saya tenang, nyaman, dan ada sesuatu yang baru saya rasakan. Berkat serta kekuatan yang baru saya terima lewat Menu Firman Tuhan setiap hari. Bila dalam sehari saja saya tidak baca Firman, hati saya gusar dan tidak tenang, seperti ada bisikan di hati saya, “ayoo baca Alkitab menu hari ini!! ayoo baca Alkitab menu hari ini!!” saya percaya bisikan itu adalah Roh kudus yang mengingatkan saya untuk baca firmanNya 📖📖🙏🏻

Pembacaan kitab Perjanjian Lama Menu bacaan sampai hari ke-74 ini secara pribadi, saya ssangat diberkati sekali. Dulu saya berkesempatan melayani di Pelayanan Anak sebagai guru sekolah minggu. Saya sangat enjoy, senang, dan seronok bersama anak anak sekolah minggu. Bahan cerita dan aktivititas diambil dari kitab Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. Dulu karena saya tidak aktif baca firman setiap hari sehingga hanya tergantung pada bahan pelajaran yang diberikan saja. Tetapi sekarang sejak bergabung di GBA ini saya dapat teratur baca Firman Tuhan setiap hari.

Yang menjadi dorongan dan teladan bagi saya untuk tetap belajar taat dan setia kepada perintah Tuhan yaitu kisah Abraham dengan ketaatannya kepada Tuhan. Ini juga yang menjadi doa serta kerinduan saya dan juga buat group GBA, agar bukan hanya sekedar membaca Firman setiap harinya tetapi  belajar menjadi pelaku kehendak Tuhan, menjadi berkat di manapun kita berada baik dalam pekerjaan, lingkungan, dan bagi teman-teman terlebih yang tidak seiman. Amen🙏🏻

Kiranya kesaksian saya ini menjadi saluran berkat bagi teman-teman, ibu-ibu dan bapak-bapak yang ada di group Gba ini. Mari kita tetap setia baca Firman Tuhan 📖📖📖💪🏻💪🏻🔥🔥🔥🔥

 Mengingatkan saya dengan satu pujian:

FIRMANMU PLITA BAGI KAKIKU

FirmanMu plita bagi kakiku

Terang bagi jalanku

Firmanmu Plita bagi kakiku

Terang bagi jalanku,

Waktu ku bimbang, dan hilang jalanku

Tetaplah Kau di sisiku

Dan takkan ku takut, asal Kau di dekatku

Besertaku selamanya.

God Bless You🙏🏻 TUHAN YESUS BAIK❤️😇

Kesaksian Oleh: Lena Mariani S (Peserta GBA L2)

Share Artikel ini

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Arsip

Event & Kegiatan

April 2021
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Sosial Media GBA Center

Open chat
Butuh Bantuan!
Shalom! 👋🏻
Ingin bertanya tentang Gerakan Baca Alkitab dan pelayanannya? 🙏🏻

Kami melayani chat dari Jam 9.00 - 17.00 WIB
can't talk, whatsapp only